J.M. W. TURNER MAKES ME WONDER - J.M. W. TURNER ME FAIT RÉFLÉCHIR

 English Version - *version française dessous*


J.M. W. TURNER MAKES ME WONDER

Samuel Courtauld was a British industrialist who started collecting Impressionist art in the early 1900s.  The Courtauld Collection resides at Somerset House in London and I encourage you to visit if you ever pass through that great city (https://courtauld.ac.uk/gallery).

 

The paintings from the Courtauld Collection inspired me to start painting in 1989. More specifically, Degas and Monet were the first two artists that moved me to start painting. Later, I learned about Renoir, Manet, Pissarro, Cassatt and other wonderful Impressionists.  It was fun to learn about their lives and the dynamic relationships they had with each other.

 

A few years later I discovered the British artist J.M.W. Turner.  His seascapes really moved me.  He passed away in 1851 well before Impressionism became a movement and after studying his work, I have long wondered whether Turner was the true father of the Impressionist movement.

 

Let me explain why…  in 1870 France and Prussia went to war. Both Monet and Pissarro moved to London to avoid military service.  It would have been at this time they discovered Turner.  When I look at Monet and Pissarro’s paintings before and after 1870, I can’t help but wondering if the looser style which we now call Impressionism was influenced by Turner and his body of work which he bequeathed to the British nation after he passed away.

 

Take a look for yourself… 

 


Joseph Mallord William Turner - Norham Castle, Sunrise ,~1845



Before 1870 : Claude Monet, Le Déjeuner sur l'herbe,1865-66.





After 1870 : Claude Monet,  Impression, Soleil Levant, 1872



 Version française 

 

 

J.M. W. TURNER ME FAIT RÉFLÉCHIR

Samuel Courtauld était un industriel britannique qui a commencé à collectionner l'art impressionniste au début des années 1900. La collection Courtauld se trouve à Somerset House à Londres et je vous encourage à la visiter si vous passez un jour par cette grande ville (https://courtauld.ac.uk/gallery).

 

Les peintures de la collection Courtauld m'ont inspiré à commencer à peindre en 1989. Plus précisément, Degas et Monet ont été les deux premiers artistes qui m'ont poussé à commencer à peindre. Plus tard, j'ai découvert Renoir, Manet, Pissarro, Cassatt et d'autres merveilleux impressionnistes. C'était amusant d'en apprendre davantage sur leur vie et les relations dynamiques qu'ils entretenaient entre eux.

 

Quelques années plus tard, j'ai découvert l'artiste britannique J.M.W. Turner. Ses paysages marins m'ont vraiment ému. Il est décédé en 1851 bien avant que l'impressionnisme ne devienne un mouvement et après avoir étudié son travail, je me suis longtemps demandé si Turner était le véritable père du mouvement impressionniste.

Laissez-moi vous expliquer pourquoi… en 1870, la France et la Prusse sont entrées en guerre. Monet et Pissarro ont tous deux déménagé à Londres pour éviter le service militaire. C’est à cette époque qu’ils ont probablement découvert Turner. Lorsque je regarde les peintures de Monet et Pissarro avant et après 1870, je ne peux m’empêcher de me demander si le style plus libre que nous appelons aujourd’hui l’impressionnisme a été influencé par Turner et son œuvre qu’il a léguée à la nation britannique après son décès.

 

Jetez un coup d’œil par vous-même…


Joseph Mallord William Turner - Norham Castle, Sunrise ,~1845



 

Avant 1870 : Claude Monet, Le Déjeuner sur l'herbe,1865-66.





Après 1870 : Claude Monet,  Impression, Soleil Levant, 1872



Comments

Popular posts from this blog

MY EARLIEST PAINTING - MA PREMIÈRE PEINTURE

WHY SUNFLOWERS ? - POURQUOI DES TOURNESOLS?

WORKING IN A FACTORY - TRAVAILLER DANS UNE USINE