MY THIRD RULE OF PAINTING… LET YOURSELF GO! - MA TROISIÈME RÈGLE DE LA PEINTURE… LAISSE-TOI ALLER !

 English Version - *version française dessous*


MY THIRD RULE OF PAINTING… LET YOURSELF GO!

My Christmas gift in 1988 was a small oil painting kit.  I had never painted before and the paint set came with the primary colours, brushes, a couple of small canvas board panels and an instruction booklet that featured several motifs that would be suitable to paint for a beginner like me.

 

The booklet detailed on a step-by-step basis how to complete your painting. I remember thinking of the time, this is just like paint by numbers, except there are no numbers!

In my early painting years, I used to try and copy Monet, Degas, Modigliani and other masters.  Later, I did variations of their works and then started to paint motifs of the people, places and things that I loved.  About fifteen years ago I started to develop my own styles of painting. 

As time went on, I began to think less and less as I painted.  I relied on my feelings and emotions.  These were always determined by the music I was listening to at the moment.  

 

Music lifts me, up sweeps me along and makes me very happy. It drowns out all the other noise and reminds me of places I have lived, things that I have seen and most importantly, people that I love. 

Music allows me to let myself go and this is my third rule of painting… just let yourself go!


My painting ''The Rivers Disguise'' 
named after lyrics from the song Take This Waltz by Leonard Cohen

 Version française 


MA TROISIÈME RÈGLE DE LA PEINTURE… LAISSE-TOI ALLER !

J’ai reçu en cadeau de Noël en 1988 un petit kit de peinture à l’huile. Je n’avais jamais peint auparavant et le coffret de peinture comprenait les couleurs primaires, des pinceaux, quelques petits canevas et un livret d’instructions qui présentait plusieurs motifs qui conviendraient à un débutant comme moi.

 

Le livret détaillait étape par étape comment terminer votre peinture. Je me souviens avoir pensé à l’époque, c’était comme les kits de peinture par numéro, sauf qu’il n’y a pas de numéros !

Au cours de mes premières années de peinture, j’essayais de copier Monet, Degas, Modigliani et d’autres maîtres. Plus tard, j’ai fait des variantes de leurs œuvres, puis j’ai commencé à peindre des personnes, de lieux et diverses autres choses que j’aimais. Il y a une quinzaine d’années, j’ai commencé à développer mon propre style de peinture.

 

Au fil du temps, j’ai commencé à penser de moins en moins en peignant. J’ai en fait commencé à me fier davantage à mes sentiments et à mes émotions. Ceux-ci étaient toujours déterminés par la musique que j’écoutais à ce moment-là.

 

La musique m’élève, m’emporte et me rend très heureux. Elle couvre tous les autres bruits et me rappelle les endroits où j’ai vécu, les choses que j’ai vues et surtout, les gens que j’aime.

La musique me permet de me laisser aller et c’est ma troisième règle de la peinture… se laisser aller !



Ma peinture '' The Rivers Disguise''
Nommée après les paroles de la chanson '' Take This Waltz'' par Leonard Cohen

Comments

Popular posts from this blog

MY EARLIEST PAINTING - MA PREMIÈRE PEINTURE

WHY SUNFLOWERS ? - POURQUOI DES TOURNESOLS?

WORKING IN A FACTORY - TRAVAILLER DANS UNE USINE